Nederland kent meerdere heffingen bij of na emigratie. Zo heeft Nederland een exitheffing in box 1, box 2 en bij pensioenen en lijfrenten. In het wetsvoorstel werkelijk rendement box 3 is ook een exitheffing opgenomen in de vorm van een conserverende aanslag op vermogensbestanddelen die via de vermogenswinstbelasting in de heffing worden betrokken, zoals onroerende zaken en aandelen in innovatieve start-ups. Daarnaast bestaat er een trailing tax in de schenk- en erfbelasting.
Een trailing tax is een verlengde belastingplicht die een emigrant nog enkele jaren na vertrek als binnenlands belastingplichtige wordt beschouwd. Duitsland, Finland, Spanje, Portugal en Frankrijk kennen een trailing tax. Het effectief kunnen toepassen van een trailing tax leidt tot een aanpassing van het inwonersbegrip als ook aanpassingen in belastingverdragen. Finland heeft dit in een tiental belastingverdragen opgenomen, maar heeft een dergelijke bepaling in recente verdragen niet kunnen afdwingen. Vanwege de noodzakelijke aanpassingen die de invoering van een trailing tax vereist in belastingverdragen, is het effect ervan in de komende jaren relatief beperkt in Nederland vanwege het uitgebreide verdragennetwerk. Nederland is daarom een voorstander van het in OESO-verband afschaffen van fiscaal voordelige regimes, of om in dergelijke gevallen trailing taxes – ook onder belastingverdragen – toe te staan. Om de keuze te maken of het introduceren van een trailing tax wenselijk is, is het van belang om te bepalen of het doel in verhouding staat tot de lasten voor de Belastingdienst en belastingplichtigen. De volgende stap, aldus de staatssecretaris, is het onderzoeken hoeveel personen en met welk fiscaal belang emigreren naar een land met geen of lage belastingheffing waarmee Nederland geen belastingverdrag heeft gesloten. Op dit moment vindt de evaluatie van de doelstellingen, huidige regelgeving en de handhavings- en uitvoeringspraktijk woonplaatsonderzoeken plaats. Indien mogelijk wordt in deze evaluatie ook onderzocht wat de omvang van de potentiële doelgroep is en het fiscaal belang wat hiermee samenhangt. De bewindsman hecht aan het maken van afspraken over een effectieve belasting van zeer vermogende personen in internationaal verband en wil daaraan een actieve bijdrage leveren en waar mogelijk optrekken met gelijkgestemde landen.
Rubriek: Inkomstenbelasting, Internationaal belastingrecht
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 5 december
Informatiesoort: VN Vandaag