De inkomenseffectenstudie gaat onder andere in op de inkomenseffecten op verschillende inkomensgroepen, alsmede op de effecten van bijvoorbeeld de soort brandstof en of een auto weinig of veel rijdt. In het onderzoek zijn van een zestal varianten de inkomenseffecten voor huishoudens met auto als gevolg van veranderende autobelastingen berekend.
In alle varianten gaat ruim zestig procent van de huishoudens met auto erop vooruit en heeft de rest een negatief inkomenseffect. Het zijn vooral huishoudens die veel rijden die erop achteruit gaan. Tachtig procent van de huishoudens die jaarlijks meer dan 25.000 kilometer afleggen heeft een negatief inkomenseffect. Bij tachtig procent van de huishoudens die jaarlijks tussen de 5000 en 10.000 kilometer rijden is er juist sprake van een positief inkomenseffect.
Uit de verdiepende studie naar technische- en invoeringsaspecten blijkt dat de totale realisatiekosten voor de invoering van een systeem van betalen naar gebruik worden geschat op een bedrag tussen de € 160 miljoen en € 200 miljoen. De gemiddelde jaarlijkse exploitatiekosten zijn geschat op een bedrag tussen de € 354 miljoen en € 443 miljoen per jaar. Het implementatiepad bestaat uit vijftien processtappen met een totale doorlooptijd van 8,5 jaar, gevolgd door 2,5 jaar voor de gefaseerde ingebruikname.
Met deze onderzoeken wil het kabinet een bijdrage leveren aan het politieke besluitvormingsproces van de komende formatie.
[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen, Milieuheffingen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 21 december