In het Klimaatakkoord is een pakket aan maatregelen afgesproken, waaronder een pakket ter stimulering van emissievrije personenauto’s (EV’s). Daarbij is aangegeven dat jaarlijks een ijking van het stimuleringsinstrumentarium plaatsvindt om de “hand aan de kraan” te houden en over- of onderstimulering te voorkomen. Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën- Fiscaliteit en Belastingdienst heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de stand van zaken ter (fiscale) stimulering van emissievrije personenauto’s (EV’s).
Op basis van het aantal EV-nieuwverkopen tot en met de eerste 4 maanden van 2021 is een raming gemaakt van de te verwachten nieuwverkopen EV in 2021. Naar verwachting worden dit jaar circa 71.500 EV’s verkocht, terwijl de bovenkant van de vastgestelde bandbreedte circa 56.000 EV’s is.
In 2023 en 2024 wordt verwacht dat het aantal emissievrije nieuwverkopen structureel boven de afgesproken bandbreedte valt. Zonder aanpassingen ontstaat er ten opzichte van het middenpad van de EV ingroei (= afgesproken pad in het Klimaatakkoord) van 2022 tot en met 2025 een budgettaire overschrijding van cumulatief ruim € 570 miljoen (waarvan een aanzienlijk deel door accijnsdervingen). Daar staat echter wel een hogere CO2- en stikstofreductie tegenover.
De budgettaire overschrijding moet conform de begrotingsregels gedekt worden. Dit zal gebeuren bij de besluitvorming over de begroting voor 2022.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 15 juli