De Kamervragen zijn gesteld naar aanleiding van het artikel ‘Consument merkt niks van lagere btw op ebooks’. De staatssecretaris geeft aan dat het primaire doel van de BTW-verlaging voor elektronische uitgaven is het creëren van een gelijk speelveld tussen fysieke boeken, kranten en tijdschriften en elektronische uitgaven, niet een prijsverlaging voor de consument. In een ideale situatie wordt na een BTW-verlaging de prijs van een product verlaagd. Bedrijven bepalen echter zelf hun prijsbeleid. De overheid heeft geen instrumenten om een verlaging van de consumentenprijs af te dwingen.
Het rapport van het CBS met de uitkomsten van de prijsmeting zet vraagtekens bij nut en noodzaak van het verlaagde BTW-tarief voor elektronische uitgaven. Daarom is de geplande evaluatie een jaar vervroegd naar 2022. In 2022 zal een evaluatie worden uitgevoerd naar doeltreffendheid en doelmatigheid van het verlaagde BTW-tarief voor boeken en dergelijke (fysiek en elektronisch).
De sector heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op het rapport van het CBS.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Omzetbelasting
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 11 september