Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat bij een km-stand van 510 niet kan worden gezegd dat de auto nauwelijks op de weg in gebruik is geweest. Voor de BPM is het dus een gebruikte auto. De inspecteur stelt vergeefs dat de grens altijd bij 1000 km ligt.
X doet BPM-aangifte voor een Ferrari F12 6.3 Berlinetta HELE en voldoet € 70.025. Na hertaxatie door Domeinen stelt de inspecteur dat X ten onrechte uitgaat van een CO2-uitstoot van 350/km, terwijl deze 380/km is en dat het gezien de lage km-stand van 510 een nieuwe auto is. In geschil is de naheffingsaanslag van € 41.572.
Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat bij een km-stand van 510 niet kan worden gezegd dat de auto nauwelijks op de weg in gebruik is geweest. Voor de BPM is het dus een gebruikte auto (vgl. Hof Arnhem- Leeuwarden 17 november 2020, 19/00424, V-N 2021/10.21.15). De inspecteur stelt vergeefs dat de grens altijd bij 1000 km ligt. Uit zowel de typegoedkeuring als het certificaat van overeenstemming (cvo) volgt dat de CO2-uitstoot 380 gram/km is. Er is terecht belastingrente berekend, ondanks dat twee jaar is gewacht met het opleggen van de aanslag. Het beroep van X is deels gegrond. De naheffing wordt verlaagd tot € 10.324.
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen, Fiscaal bestuurs(proces)recht
Instantie: Rechtbank Noord-Nederland
Editie: 6 april