Het kabinet acht het gebruik van goedkeurende beleidsbesluiten onder omstandigheden noodzakelijk. Met het in 2023 gepubliceerde afwegingskader worden de nadelen van een goedkeurend beleidsbesluit zoveel mogelijk ondervangen. Dit antwoorden staatsecretarissen Van Oostenbruggen en Palmen-Schlangen van Financiën op vragen van Eerste Kamerleden (BBB, PvdD, Volt en 50PLUS).

Het kabinet heeft op 12 december 2023 een kader geformuleerd met voorwaarden en waarborgen die in acht moeten worden genomen bij de inzet van goedkeurende beleidsbesluiten (V-N 2024/2.14). Wetgeving heeft, al dan niet met spoed tot stand gebracht, de sterke voorkeur ten opzichte van goedkeurende beleidsbesluiten. Het gebruik van goedkeurende beleidsbesluiten is volgens het kabinet geen structureel alternatief voor wetgeving. Het kader heeft daarin geen wijziging gebracht.

Voor de beantwoording van de vraag of voor spoedwetgeving dan wel een goedkeurend beleidsbesluit wordt gekozen, hangt ervan af of louter begunstigend wordt opgetreden en hoe snel de maatregelen getroffen moeten worden. Spoedwetgeving is niet altijd een passend alternatief in situaties waarin op zeer korte termijn maatregelen tot stand moeten komen die begunstigend werken. Een goedkeurend beleidsbesluit is nooit een alternatief wanneer ingegrepen wordt in de vrijheden en rechten van personen.

Een goedkeurend beleidsbesluit kan niet wordt ingezet wanneer de voorgenomen maatregelen op basis van de hardheidsclausule kunnen worden getroffen. De hardheidsclausule kan alleen worden gebruikt wanneer sprake is van een situatie die door de wetgever niet of niet precies was voorzien. Een goedkeurend beleidsbesluit kan op zichzelf ook worden ingezet buiten dergelijke situaties.

Wetsartikelen:

Algemene wet bestuursrecht 1:3

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 20 maart

Informatiesoort: VN Vandaag

60

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen