X bv doet in november 2018 BPM-aangifte voor een Audi A6 Avant met als datum van eerste toelating 1 november 2017. In de aangifte is een CO2-uitstoot vermeld van 169. Volgens X bv bestaat het risico dat deze te hoog is. Sinds 2018 wordt namelijk de WLTP-methode toegepast, als opvolger van de NEDC-methode. X bv wijst in dit verband op niet nader geconcretiseerde rapporten van KPMG en TNO. De inspecteur stelt dat de CO2-uitstootwaarde van het buitenlandse kenteken wordt omgerekend naar een NEDC-waarde, zodat per definitie de laagst mogelijke uitstoot geldt. Rechtbank Den Haag stelt de inspecteur in het gelijk. X bv gaat in hoger beroep.
Hof Den Haag oordeelt dat X bv aannemelijk moet maken dat er waardeverminderende omstandigheden zijn. Er is door haar geen enkele concrete onderbouwing geleverd dat te veel BPM is geheven. X bv stelt vergeefs dat altijd van de voor haar meest gunstigste omstandigheid, zoals een lagere CO2-uitstoot, mag worden uitgegaan. Het beroep van X bv is ook voor het overige ongegrond.
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Hof Den Haag
Editie: 16 augustus