Staatssecretaris Snel van Financiën ziet geen mogelijkheden om bij import van een emissievrije auto het bijtellingspercentage afhankelijk te stellen van het moment dat deze in Nederland op kenteken worden gezet. Dat antwoordt Snel op Kamervragen van de leden Omtzigt (CDA) en Lodders (VVD) over de import van tweedehands elektrische auto’s voor een lagere bijtelling.

Het vaststellen van het bijtellingspercentage voor een voor privédoeleinden ter beschikking gestelde auto gebeurt aan de hand van de datum eerste toelating (DET). De DET is de datum waarop het voertuig (waar ook ter wereld) voor het eerst op de weg is toegelaten. De DET geldt zowel voor het van toepassing zijnde algemene bijtellingspercentage als voor de milieugerelateerde korting hierop. Deze korting blijft van toepassing gedurende 60 maanden na de maand waarin die auto voor het eerst op de weg is toegelaten.

Binnen Europa zijn afspraken gemaakt over het registreren (inschrijven) van voertuigen en de vermelding daarvan op het kentekenbewijs. In Nederland valt de datum van eerste inschrijving op het moment van de tenaamstellingsdatum.

De vraag in hoeverre de import van emissievrije auto’s zal toenemen is afhankelijk van de vraag en het aanbod op de binnenlandse en buitenlandse automarkt. Het gaat naar verwachting om de import van een hele kleine groep tweedehands elektrische auto’s. Bovendien gaat het om een relatief beperkt voordeel: de eigenaren kunnen maximaal 60 maanden vanaf de oorspronkelijke DET profiteren van de korting op de bijtelling. Volgens Snel draagt deze relatief beperkte import bij aan de door het kabinet gewenste emissievrije Nederlandse autovloot.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 29 augustus

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen