Van Huffelen geeft een verduidelijking van de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar. De persoonlijke zaakbehandelaar is het eerste aanspreekpunt voor de ouder. Hij gaat met de ouder in gesprek en verzamelt in samenspraak met de ouder alle relevantie informatie waarop het oordeel kan worden gebaseerd. De beoordeling wordt door het beoordelingsteam gedaan. In de behandelkaders wordt gesproken over een pre-advies. Vorige week omschreef Van Huffelen dit als “eerste indruk” van de persoonlijk zaakbehandelaar. Dit vindt zij bij nader inzien een ongelukkige formulering omdat dit kan suggereren dat de persoonlijk zaakbehandelaar onderdeel is van de beoordeling. Van Huffelen laat de behandelkaders hierop aanpassen. Van Huffelen vindt het onwenselijk de interpretatie van de persoonlijk zaakbehandelaar (pre-advies) te delen met de ouder, omdat dit mogelijk onjuiste verwachtingen kan wekken bij de ouder en omdat de beoordeling op dat moment nog niet is afgerond. De beoordeling wordt vastgesteld door meerdere medewerkers en in overleg met de vaktechnische lijn, om eenheid in de behandeling van de ouders te waarborgen. Na de beoordeling zal de persoonlijk zaakbehandelaar uitleg geven over de beoordeling, hoe deze tot stand is gekomen en hoe de berekening en het uiteindelijke bedrag tot stand zijn gekomen. Op verzoek van de ouder kan de persoonlijk zaakbehandelaar een afspraak inplannen om samen met de ouder het dossier door te nemen.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Toeslagen en zorgverzekeringswet
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 11 november