De gemeenten bepalen zelf de vormgeving van de kwijtschelding van lokale belastingen. Zij zijn wel gebonden aan de regels van de Rijksoverheid die ook gelden voor de Rijksbelastingen als het gaat om welke belastingplichtige in aanmerking komt voor kwijtschelding ten aanzien van de inkomens- en vermogensnorm.

Dit antwoordt minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op vragen over kwijtschelding van decentrale belastingen. Een gemeente kan zelf bepalen welke lokale belastingen voor kwijtschelding in aanmerking komen. Ook kan een gemeente zelf bepalen voor welk deel van de aanslag kwijtschelding wordt verleend, bijvoorbeeld 50% of voor de gehele aanslag.

Bij de kwijtscheldingsregeling van lokale belastingen kijkt de gemeente eerst naar het vermogen. Is het vermogen niet voldoende om de belasting te betalen, dan rekent de gemeente uit welk bedrag de aanvrager, gelet op zijn genormeerde kosten van bestaan, jaarlijks kan aanwenden (betalingscapaciteit) om de lokale belastingen te voldoen.

Er is een verschil tussen de bijstand (inkomensvoorziening) en de kwijtschelding van lokale belastingen (betalen voor gebruik). Dat is ook de reden dat de vermogensnorm voor beide verschillend is. Het kabinet vindt het niet wenselijk om tot harmonisering van de vermogensnorm over te gaan.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingen van lagere overheden

Regelgevende instantie: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Editie: 13 november

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen