X vraagt bij de gemeente een escortvergunning aan. Naast leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag, moet hij ook leges betalen in verband met het Bibob-onderzoek. Met dat laatste is X het niet eens. Rechtbank Limburg oordeelt dat het individuele belang overheerst bij de aanvraag van een escortvergunning en het daarmee samenhangende Bibob-onderzoek dat hiermee samenhangt, zodat gemeentelijke legesheffing is toegestaan.
Hof 's-Hertogenbosch oordeelt dat gemeenten geen leges mogen heffen voor een zogeheten BIBOB-onderzoek. Leges mogen alleen worden geheven bij een door de gemeente verstrekte dienst. Van zo'n dienst is sprake als deze in overheersende mate het individuele belang van de burger dient (HR 9 september 2011, nr. 10/04967, V-N 2011/43.21). Wanneer het algemeen belang op de voorgrond staat, dan is er geen sprake van een dienst. Dit laatste is volgens het hof het geval in deze zaak. Bij een BIBOB-onderzoek staat de publieke taakuitoefening van de gemeente voorop, waaronder de leefbaarheid en veiligheid van de stad en de handhaving van de rechtsorde en de bestuurlijke slagkracht. Heffing van leges moet dan achterwege blijven. Ook al vindt een BIBOB-intake en -screening in het kielzog van een vergunningaanvraag plaats, het is een afzonderlijk traject en vergt een heel ander type onderzoek dan de beoordeling van een vergunningaanvraag. Bij de inzet van het BIBOB-instrumentarium is geen sprake van een individualiseerbaar belang. Derhalve is heffing van leges ter zake van een BIBOB-intake en -screening onderzoek niet mogelijk.
Wetsartikelen:
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingen van lagere overheden
Instantie: Hof 's-Hertogenbosch
Editie: 5 november