De mogelijke oplossingsrichtingen voor bpm-fraude bij parallelimport worden in het najaar van 2019 aan de Kamer voorgelegd. Thans vinden er 1000 fysieke controles per halfjaar plaats door Domein Roerende Zaken naast de kantoortoetsen en boekenonderzoeken. De fysieke controles hebben veelal betrekking op aangiften aan de hand van taxatierapporten (schadeauto’s).
Bij de behandeling van de aangiften BPM vindt op basis van risicoselectie een zogenaamde uitworp van aangiften plaats. Of de uitworp behandeld wordt, is afhankelijk van verschillende factoren. Indien er een onjuiste aangifte is gedaan, wordt er een naheffingsaanslag opgelegd. Hoeveel naheffingen er zijn opgelegd en wat de omvang van deze naheffing is, is niet te zeggen. Er wordt gewerkt aan het inzichtelijk maken van dit soort informatie.
Wat betreft het onderzoek naar de werkwijze van no-cure-no-pay bedrijven is besloten om dit onderzoek aan te vragen bij het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het Ministerie Justitie en Veiligheid. Het onderzoek zal nog in 2019 van start gaan.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 6 september