De Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft een internetconsultatie gestart over een wetsvoorstel dat de Wet vrachtwagenheffing wijzigt in verband met de implementatie van de herziene Eurovignetrichtlijn.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft een internetconsultatie gestart over een wetsvoorstel dat de Wet vrachtwagenheffing wijzigt in verband met de implementatie van de herziene Eurovignetrichtlijn. De Wet vrachtwagenheffing is per 1 januari 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden. Inmiddels zijn de Europese regels voor tolheffingen gewijzigd. Daarom is ook wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing (V-N 2022/39.14) noodzakelijk.

Eerst bepaalde het gewicht (toegestane maximum massa) en de EURO-emissieklasse het tarief van de vrachtwagenheffing. Volgens de nieuwe regels moeten de tarieven in elk geval worden gebaseerd op CO2-uitstoot (CO2-emissieklasse). Er wordt een maximale korting gegeven op het tarief voor emissievrije vrachtwagens, zoals elektrische- en waterstofvrachtwagens. Het gemiddelde tarief van de vrachtwagenheffing verandert niet.

In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens betalen dan per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen.

De internetconsultatie loopt tot 14 januari 2024.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Editie: 29 november

Informatiesoort: VN Vandaag

73

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen