Het klimaatdoel van 55% emissiereductie in 2030 – ten opzichte van 1990 – wordt niet gehaald. Het kabinet besluit daarom in het voorjaar over alternatief beleid. Dit schrijft Minister Hermans van Klimaat en Groene Groei aan de Kamer, mede namens de staatssecretaris van Financiën.

In het kader van alternatief beleid kijkt het kabinet hierbij ook of en hoe extra beprijzing en mogelijke andere maatregelen kunnen bijdragen aan het halen van de doelen, in samenhang met inzet om bestaande belemmeringen weg te nemen en te zorgen dat de randvoorwaarden voor verduurzaming op orde zijn. Ter voorbereiding hierop wordt nader onderzoek gedaan naar welk beprijzingsniveau per sector nodig is om te borgen dat de afgesproken klimaatdoelen worden gerealiseerd.

Nederland zet zich conform het BNC-fiche in voor een ambitieuze uitkomst in de onderhandelingen over de herziening van de Richtlijn Energiebelastingen, dat wil zeggen voor afbouw van vrijstellingen voor fossiele brandstoffen via de ETD. Het kabinet kijkt daarbij naar de effecten op energie-afhankelijkheid, klimaat en concurrentiekracht van NL en de EU. Door afbouw van de vrijstellingen wordt voorkomen dat fossiele subsidies vastliggen in Europese regels.

Conform de afspraak uit het Regeerprogramma om in te zetten op de afbouw van fossiele brandstofsubsidies in EU-verband, zet het kabinet bij de aankomende herziening van de ETS-richtlijn in op het afbouwen van vrijstellingen in het ETS en zo zoveel mogelijk emissies afkomstig van het gebruik van fossiele brandstoffen onder het ETS te beprijzen. Dit is niet alleen gunstig om broeikasemissies binnen de gehele EU terug te dringen, het biedt Nederlandse bedrijven ook een relatief voordeel, omdat voor veel van de sectoren die thans buiten het ETS vallen al nationale CO2-heffingen gelden.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Rubriek: Milieuheffingen

Regelgevende instantie: Ministerie van Klimaat en Groene Groei

Editie: 5 december

Informatiesoort: VN Vandaag

13

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen