Staatssecretaris Van Rij van Financiën heeft de laatste ‘hand aan de kraan’-analyse over de stand van zaken stimulering elektrische auto’s aangeboden aan de Tweede Kamer. De systematiek is alleen vastgelegd voor de periode tot en met 2024.

De komende twee jaar lopen de huidige stimuleringsmaatregelen af. Vanaf 1 januari 2025 vervalt de subsidie voor particulieren voor aanschaf van een nieuwe of tweedehands personenauto (SEPP-subsidie). Dit ter compensatie van de nieuwe tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor emissievrije personenauto’s (MRB gewichtscorrectie) vanaf 1 januari 2026. Daarnaast vervalt ook de vrijstelling van de vaste voet in de BPM. Ook vervalt vanaf 1 januari 2026 de korting in de bijtelling voor emissievrije personenauto’s. In 2024 betalen bezitters van een emissievrij voertuig geen MRB en per 1 januari 2025 een kwarttarief.

Nu het stimuleringspakket uit het Klimaatakkoord voor emissievrije personenauto’s afloopt met ingang van 1 januari 2026 vindt in 2024 een integrale evaluatie van het stimuleringspakket plaats. Op basis hiervan wordt mede het beleid na 2025 bepaald. Besluitvorming hierover en over aanvullende beleidsmaatregelen om de klimaatdoelen voor de mobiliteitssector te realiseren zijn aan een volgend kabinet.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen, Loonbelasting

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 25 juni

Informatiesoort: VN Vandaag

162

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen