De vragen zijn gesteld naar aanleiding van het artikel ‘Energie voor elektrische auto superduur, rijden toch het goedkoopst’. In het artikel wordt in stappen uiteengezet dat de prijs per kWh voor elektriciteit hoger is dan voor bijvoorbeeld voor benzine of diesel, maar dat een elektrische auto circa drie keer efficiënter omgaat met deze energie. Door de prijs per kWh en de efficiëntie te combineren is de elektrische rijder per kilometer minder kwijt dan de gemiddelde benzinerijder, ook als gebruik wordt gemaakt van een snellader langs de snelweg.
In de praktijk zal een elektrische automobilist zelden alleen aan een snellader opladen, maar ook aan publieke laadpalen of thuis. In dat geval is de elektrische rijder ook goedkoper uit dan de dieselrijder en zelfs dan een aardgasrijder als alleen op eigen oprit wordt opgeladen.
In het klimaatakkoord zijn fiscale en financiële prikkels opgenomen om de ingroei van de elektrische auto te versnellen voor zowel consumenten als de zakelijke rijder.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Milieuheffingen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 8 juli