De Hoge Raad oordeelt dat bij de naheffing een te hoge CO2-uitstoot is toegepast en dat het hof voorts per fase van de procedure had moeten beoordelen of de proceskosten gematigd konden worden.
X BV doet BPM-aangifte voor een Mercedes Benz Vito Tourer 114 Bluetec Pro Lang met schade en voldoet € 4625. Na controle door Domeinen stelt de inspecteur dat er veel minder schade is. In geschil is de naheffingsaanslag van € 3198. Rechtbank Gelderland verlaagt de aanslag tot € 2073 en kent een proceskostenvergoeding toe van € 1598 (waarde per punt € 534). Hof Arnhem-Leeuwarden vermindert de aanslag verder tot € 1932. In eerste aanleg is een te lage proceskostenvergoeding toegekend. Deze wordt alsnog verhoogd tot een waarde per punt van € 837 (tarief 2023). Aangezien X BV op ondergeschikte onderdelen in het gelijk wordt gesteld (extra leeftijdskorting en proceskosten) wordt de proceskostenvergoeding met de helft gematigd tot € 1939. X BV gaat in cassatie.
De Hoge Raad oordeelt dat bij de naheffing een te hoge CO2-uitstoot is toegepast (zie HR 22 december 2023, ECLI:NL:HR:2023:1703, V-N 2024/2.10). Uitgaande van de CO2-uitstoot van de auto van 174 gram wordt de aanslag verlaagd tot € 1711. Het hof had voorts per fase van de procedure moeten beoordelen of de proceskosten gematigd konden worden. In hoger beroep waren de toegekende bezwaarkosten niet in geschil, zodat het hof die niet ambtshalve mocht matigen. De inspecteur wordt veroordeeld in de proceskosten (bezwaar, beroep en hoger beroep) tot in totaal € 3878, met dien verstande dat er samenhang is met de procedure 23/02173. Voor het geding in cassatie krijgt X BV een proceskostenvergoeding van € 1814 (50% van € 3628).
Wetsartikelen:
Besluit proceskosten bestuursrecht 2
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Instantie: Hoge Raad
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen, Fiscaal bestuurs(proces)recht
Editie: 17 februari
Informatiesoort: VN Vandaag