De WLTP vervangt de NEDC-testmethode. Het kabinet heeft al eerder toegezegd dat de totale BPM-opbrengst niet zal stijgen als gevolg van de WLTP-methode. De BPM-tarieven worden dan ook verlaagd en de CO2-schijflengtes worden aangepast na omzetting naar de WLTP op 1 juli 2020. De BPM wordt aangepast op basis van recent onderzoek van TNO. Uit het onderzoek van TNO blijkt dat de WLTP CO2-uitstoot gemiddeld zo’n 10% + 15 g/km hoger is dan de NEDC CO2-uitstoot.
Met de invoering per 1 juli 2020, in plaats van 1 januari 2020, krijgt de autobranche de benodigde tijd om de WLTP in de bedrijfsprocessen te implementeren en heeft de Belastingdienst ruimer de tijd om deze omzetting zorgvuldig te realiseren.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 15 juli