Recent is de Europese klimaatwet aangenomen, waarin de klimaatdoelstelling voor 2030 wordt verhoogd van 40% naar 55%. Om deze doelstelling te halen heeft de Europese Commissie (EC) een groot pakket aan voorstellen (Fit-for-55) gedaan. Naar verwachting zal dit pakket leiden tot een aanscherping van het EU ETS, doordat het aantal emissierechten versneld wordt verlaagd. In het Wetsvoorstel minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking is met het amendement Grinwis c.s. de evaluatietermijn verkort van vijf naar drie jaar. Dit om eerder te beoordelen of de regeling aanpassing vergt onder meer naar aanleiding van de ontwikkelingen bij de Europese Green Deal.
Op basis van het Frontier Economics-rapport heeft het kabinet besloten om de hoogte van het minimumprijs-pad te matigen. Sinds het uitkomen van dit rapport is de EU ETS-prijs fors gestegen en heeft de EC als onderdeel van het Fit-for-55 pakket voorgesteld om het jaarlijkse plafond voor emissierechten niet jaarlijks met 2,2%, maar met 4,2% te laten dalen. Ondanks deze ontwikkelingen houdt het kabinet vooralsnog vast aan het eerder gekozen minimumprijs-pad.
De ETS-prijs is sinds mei 2021 relatief stabiel, en ligt momenteel op een niveau tussen de € 55 en € 65 per ton CO2. Dit is ruim boven de geldende minimumprijs van € 13,50 voor het jaar 2021. Op dit moment is de verwachting dat de ETS-prijs niet onder het minimumprijs-pad van dit wetsvoorstel zal uitkomen en daarmee geen effect zal hebben op de elektriciteitsprijs voor huishoudens.
Het kabinet concludeert op basis van de besluitenpraktijk van de EC dat de beperking van de CO2-minimumprijs tot elektriciteitsopwekking geen staatssteun is in de zin van art. 107 lid 1 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingrecht algemeen, Milieuheffingen
Regelgevende instantie: Staten-Generaal
Editie: 20 december