Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt in hoger beroep dat de verschuldigde BPM mag worden berekend op basis van de Scandinavische methode omdat voor eerder geregistreerde auto’s met dezelfde EU-typegoedkeuring ook die methode is toegepast.

X bv doet BPM-aangifte voor een Land Rover Defender 110 Diesel Stationwagen. Volgens het oude Duitse kentekenbewijs is de CO2-uitstoot van 295 gr/km bepaald op basis van de EU-typegoedkeuring. In de aangifte is de CO2-uitstoot echter conform de Scandinavische methode berekend op 216 gr/km. In geschil is primair de naheffing van € 4930. Rechtbank Gelderland verlaagt de aanslag tot € 2839. In hoger beroep is uitsluitend nog de CO2-uitstoot en de extra leeftijdskorting in geschil.

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de verschuldigde BPM mag worden berekend op basis van de Scandinavische methode omdat voor eerder geregistreerde auto’s met dezelfde EU-typegoedkeuring ook die methode is toegepast. In tegenstelling tot in HR 3 april 2020, 18/01389, V-N 2020/17.14, is geen sprake van soortelijke auto's met een andere CO2-uitstoot. De aanslag wordt daarom vernietigd. Vanwege de extra leeftijdskorting is door X bv teveel op aangifte voldaan. Het beroep van X bv is ook in zoverre gegrond.

[Bron Uitspraak]

Wetsartikelen:

Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie 110

Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Instantie: Hof Arnhem-Leeuwarden

Editie: 30 maart

19

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen