Naar aanleiding van Kamervragen van de leden Omtzigt en Mulder van het CDA over de kosten van de stimulering van elektrische auto’s en de totaal onderschatte vooruitgang in de batterij technologie heeft de Staatssecretaris van Financiën een reactie gestuurd naar de Tweede Kamer.

In zijn beantwoording geeft de staatssecretaris aan dat er in 2018 in totaal 25.068 elektrische auto’s zijn verkocht. Circa 48% van de elektrische auto’s in 2018 kwam uit het duurdere segment. Dit komt door de gewijzigde fiscale regelgeving met ingang van 2019, waardoor de korting op de bijtelling nog maar toegepast kan worden tot een cataloguswaarde van € 50.000 en de MIA voor elektrische auto’s is versoberd. Voor 2019 verwacht de autobranche dat er 28.000 elektrische voertuigen worden verkocht.

De werkelijke kosten van fiscale stimulering van elektrische auto’s in 2015 hebben de geschatte kosten vier maal overschreden. Het model dat destijds werd gebruikt voor het inschatten van de kosten, het Carbontaxmodel, is in 2018 geactualiseerd, getoetst en gevalideerd. Daarom is de verwachting dat de werkelijke kosten niet opnieuw de geschatte kosten in deze mate zullen overstijgen. De geschatte kosten van de fiscale stimulering van elektrische auto’s bedragen voor 2019 in totaal € 450 miljoen.

De kosten van batterijen van elektrische auto’s is een belangrijke kostprijsverhogende aspect bij de elektrische auto. Door de verbeterde technologie voor batterijen zijn de kosten sneller gedaald dan verwacht. Hier is in het model rekening mee gehouden.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 30 januari

5

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen