Rechtbank Den Haag oordeelt dat de uitkomst van de APK-roettest niet maatgevend is voor de vraag of de auto minder vervuilend is dan de norm van maximaal 5 milligram per km.
X is houder van een VW Golf met een datum eerste toelating uit 1990. In het kentekenregister is voor de auto geen fijnstofuitstoot vastgelegd. Voor de APK is in 2020 een roetwaardemeting uitgevoerd van 1.7/m. Volgens X is zij daarom geen MRB-fijnstoftoeslag verschuldigd. In geschil zijn de diverse naheffingsaanslagen.
Rechtbank Den Haag oordeelt dat de uitkomst van de APK-roettest niet maatgevend is voor de vraag of de auto minder vervuilend is dan de norm van maximaal 5 milligram per km (zie Hof Den Haag 17 maart 2022, 21/00313, V-N 2022/34.1.7). De auto is van vóór 1 september 2009, zodat X zich tot de RDW moet wenden om daar te informeren naar de mogelijkheden om de lagere uitstoot te bewijzen. Het beroep van X is ongegrond.
Wetsartikelen:
Uitvoeringsregeling motorrijtuigenbelasting 1994 4bis
Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 23
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen, Belastingrecht algemeen
Instantie: Rechtbank Den Haag
Editie: 7 september