De heer E is sinds 2009 tevergeefs bezig om ambtshalve vermindering van aanslagen over 2001 en 2002 voor een cliënt te bewerkstelligen bij de Belastingdienst. Hij heeft daarvoor verschillende procedures doorlopen en ook eerder klachten voorgelegd aan de Nationale ombudsman. De heer E wil nog steeds ambtshalve vermindering over deze jaren krijgen, ook al is die kwestie voor de Belastingdienst afgedaan. Als E een klacht indient, organiseert de Belastingdienst een bespreking, omdat er volgens de Belastingdienst sprake lijkt te zijn van 'oud zeer'. In die bespreking wil de Belastingdienst graag dat het gaat over 'geluk' (gevoel, beleving, communicatie) en niet over 'gelijk' (klachten, rechterlijke uitspraken). De Belastingdienst maakt duidelijk dat op de jaren 2001 en 2002 niet meer zal worden ingegaan en hoopt dat de strijdbijl kan worden begraven.
De Nationale ombudsman oordeelt dat de Belastingdienst niets kan worden verweten in de bejegening van belastingadviseur E. De Belastingdienst heeft in de ogen van de ombudsman voldoende betrokken en oplossingsgericht gehandeld en de-escalerend opgetreden. Dat het niet is gelukt de heer E tevreden te stellen, ligt aan het feit dat de heer E meer wilde bereiken. Het verkrijgen van ambtshalve vermindering over de jaren 2001 en 2002 is echter een gepasseerd station. Het indienen van klachten die in de kern erop gericht zijn om die kwestie opnieuw ter discussie te stellen, dient geen redelijk belang. De ombudsman verwerpt de klacht van E.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Bronbelasting
Instantie: Nationale ombudsman
Editie: 9 februari