Het is op dit moment moeilijk in te schatten of en zo ja, op welke termijn er een Europese vliegbelasting komt. Dat antwoordt staatssecretaris Vijlbrief van Financiën op vragen van de Kamerleden Lodders, Nijkerken-de Haan en Dijkstra (VVD) over het bericht ‘Limburg verliest duizenden banen door luchtvrachttaks’.

Vijlbrief antwoordt verder dat hij geen cijfermatige informatie heeft over de lange termijneffecten van de vliegbelasting op de werkgelegenheid op vliegveld Maastricht Aachen Airport. Er is ook geen specifiek onderzoek gedaan naar de positie van Maastricht Aachen Airport. Voor luchtvracht blijkt in algemene zin uit het onderzoeksrapport van CE Delft dat de kosten per ton luchtvracht door de vliegbelasting toenemen met 6 tot 15 euro. Het effect van deze kostenverhoging kan per luchthaven verschillen.

De Europese Commissie heeft nog geen voorstel gedaan voor een Europese vliegbelasting. In de EU Green Deal mededeling is wel opgenomen dat de Europese Commissie zich in het kader van de herziening van Richtlijn Energiebelastingen gaat buigen over de huidige belastingvrijstellingen, waaronder die voor brandstof voor de luchtvaart. Een voorstel voor herziening van de Richtlijn Energiebelastingen volgt waarschijnlijk medio 2021.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Europees belastingrecht, Milieuheffingen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 11 maart

1

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen