Rechtbank Den Haag oordeelt dat de verschuldigde BPM gebaseerd moet worden op de oude lagere CO2-uitstoten van gelijksoortige auto's (NEDC 1). De enkele wijziging van het typegoedkeuringsnummer brengt niet met zich mee dat de gelijksoortigheid vervalt.
X bv doet BPM-aangifte voor een Ford C-Max, een Renault Captur en een Opel Crossland X. Volgens de officiële typegoedkeuringen zijn de CO2-uitstoten respectievelijk 129, 123 en 130 gram per km (NEDC 2 methode). Volgens X bv is bij de registratie van gelijksoortige auto’s uitgegaan van lagere uitstoten (oude NEDC1 methode). Het betreft 489 andere Ford C-Max’en met een uitstoot van 117 gram, 36 andere Renault Captur’s met een uitstoot van 113 en dertien andere Opel Crossland X’en met een uitstoot van 121.
Rechtbank Den Haag oordeelt dat de verschuldigde BPM gebaseerd moet worden op de oude lagere CO2-uitstoten. Vanaf 1 september 2017 wordt in EU de WLTP-test toegepast. De uitkomst daarvan wordt teruggerekend naar een CO2-uitstoot (NEDC 2). Er is niet langer in geschil dat deze uitkomst hoger kan uitvallen dan de oude methode. Voor auto's uit de restantvoorraadregeling, die zijn geproduceerd vóór 1 juni 2018, mag de uitstoot nog worden vastgesteld op basis van die oude methode. Voor de vaststelling dat de auto's met elkaar concurreren is niet noodzakelijk dat de uitvoeringen identiek zijn. De enkele wijziging van het typegoedkeuringsnummer brengt niet met zich mee dat de gelijksoortigheid vervalt. Het beroep van X bv is gegrond.
Lees ook het thema: Milieubelastingen en brandstofaccijns.
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Instantie: Rechtbank Den Haag
Editie: 6 september