Per 1 maart 2022 wordt de procesregeling belastingkamers gerechtshoven uit 2014 vervangen door een nieuwe procesregeling.

De vervanging hangt samen met de voorgenomen introductie van Digitale Toegang in rijksbelastingzaken bij de belastingkamers van de gerechtshoven; wijzigingen in wetgeving en jurisprudentie en de toepassing van veilig mailen met de Rechtspraak.

Burgers kunnen nu al digitaal stukken indienen in rijksbelastingprocedures bij het hof. Met Digitale Toegang verandert dit eenrichtingsverkeer in tweerichtingsverkeer. Daardoor wordt het mogelijk dat de gerechten niet alleen stukken ontvangen, maar ook stukken aan partijen ter beschikking stellen.

Daarnaast wordt digitaal procederen mogelijk voor bedrijven en instellingen. Na het inloggen met DigiD, eHerkenning of de advocatenpas kan een partij in zijn belastingprocedure niet alleen digitaal stukken versturen, maar kan hij ook zien welke stukken van de andere partij en het gerecht zelf aan het digitale dossier zijn toegevoegd. Bij rijksbelastingzaken blijft het indienen van stukken per post het uitgangspunt, zo lang Digitale Toegang nog niet is geïntroduceerd. Wel kan een partij er voor kiezen voorafgaand aan de verzending per post het stuk al via veilig mailen aan het gerecht te sturen. Voor het versturen van stukken met veilig mailen geldt ook de Tijdelijke regeling belastingrechtspraak gerechtshoven.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht

Regelgevende instantie: Raad voor de rechtspraak

Editie: 28 februari

Focus: Focus

Carrousel: Carrousel

24

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen