Staatssecretaris Idsinga van Financiën deelt de nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 met de Tweede Kamer. In de nota is aandacht voor de opname van de administratieve richtsnoeren in de Wet minimumbelasting 2024, de regeldruk, budgettaire gevolgen en uitvoering, Pijler 2 en andere landen, veiligehavenregels en belastingtegoeden en fiscale regelingen.

Met het voorstel Wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 worden administratieve richtsnoeren van de OESO geïmplementeerd en wordt een aantal technische wijzigen aangebracht. Het verankeren van de administratieve richtsnoeren moet zorgen voor een consistente toepassing van de Pijler 2-maatregelen in de verschillende staten. Elke administratieve richtsnoer wordt afzonderlijk beoordeeld, waardoor niet alle richtsnoeren in de wetgeving worden opgenomen. Omdat de inhoudelijke wijzigingen van de Wet minimumbelasting 2024 volgen uit administratieve richtsnoeren die zijn gepubliceerd in 2023, wordt aan deze wijzigingen zoveel mogelijk terugwerkende kracht verleend tot en met 31 december 2023 en ze toepassing te laten vinden met betrekking tot verslagjaren die aanvangen op of na 31 december 2023.

In de nota wordt ingegaan op de invloed van fiscale stimuleringsmaatregelen op de minimumbelasting. Maatregelen zoals de innovatiebox, het tonnageregime of de liquidatieverliesregeling verlagen de belastingdruk. Maar omdat groepen vrijwel altijd ook reguliere winsten hebben die worden belast tegen 25,8%, komt het enkel in zeer specifieke gevallen voor dat het effectieve belastingtarief onder de 15% komt. Naast deze fiscale stimuleringsmaatregelen is er aandacht voor de behandeling van belastingtegoeden (tax credits). Kwalificerende restitueerbare belastingtegoeden en kwalificerende verhandelbare belastingtegoeden worden – net als overheidssubsidies – voor de berekening van de minimumbelasting als inkomen voor Pijler 2 beschouwd (noemer van de breuk). Niet-kwalificerende belastingtegoeden hebben daarentegen geen invloed op het inkomen en zorgen dat het bedrag aan betrokken belastingen wordt verlaagd (teller van de breuk). Een toenemend aantal landen past fiscale regelingen aan zodat ze onder Pijler 2 het gewenste beleidsdoel bereiken. Nederland kent op dit moment geen fiscale stimuleringsmaatregel in de vorm van een kwalificerend belastingtegoed. Binnenkort wordt een brief met beide Kamers gedeeld waarin wordt ingegaan op de afwegingen die relevant zijn bij het introduceren van een kwalificerend belastingtegoed.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Rubriek: Internationaal belastingrecht

Regelgevende instantie: Staten-Generaal

Editie: 15 oktober

Informatiesoort: VN Vandaag

Dossiers: Prinsjesdag 2024

9

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen