De omzetting van NEDC naar WLTP heeft op macroniveau grosso modo budgettair neutraal plaatsgevonden en de omzetting op modelniveau heeft niet tot gedragseffecten van structurele aard geleid. Dat schrijft staatssecretaris Van Rij van Financiën aan de Tweede Kamer na onderzoek.

De New European Driving Cycle (NEDC) heeft plaatsgemaakt voor de Worldwide Harmonized Light vehicle Test Procedure (WLTP). Vanaf 1 september 2017 worden alle auto’s getest conform de WLTP. Deze test vervangt de NEDC. Per 1 juli 2020 is de grondslag voor de BPM aangepast van de CO2-uitstoot conform de NEDC-testmethode naar de CO2-uitstoot conform de WLTP-testmethode.

Deze omzetting is op macroniveau budgettair neutraal vormgegeven door naast het aanpassen van de grondslag ook de tarieven en schijfgrenzen in de BPM-tabel aan te passen. Het CPB heeft de raming van deze aanpassing van de BPM-tabel gecertificeerd en “redelijk en neutraal” bevonden.

Tegelijkertijd constateert het CPB dat de onzekerheden in deze raming hoofdzakelijk schuilgaan in mogelijke gedragseffecten. Het gaat bijvoorbeeld om hogere of lagere verkoopaantallen of andere consumentenvoorkeuren.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 5 juli

11

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen