Dat blijkt uit de antwoorden van staatssecretaris Vijlbrief van Financiën op de feitelijke vragen naar aanleiding van de beleidsdoorlichting dienstverlening Belastingdienst.
De staatssecretaris ziet het tijdig afdoen van bezwaren, het uitbreiden en versterken van de persoonlijke dienstverlening aan de balies en een passende dienstverlening voor kwetsbare burgers als de drie belangrijkste acties waardoor de dienstverlening van de Belastingdienst kan bijdragen aan het geldend maken van rechten door burgers en bedrijven.
Verder zijn er tien regio’s onderkend waar geen Belastingdienstbalie in de nabijheid is. In deze regio’s worden steunpunten ingericht, bijvoorbeeld bij een gemeente. Hier wordt op dit moment onderzoek naar gedaan. De steunpunten bieden hetzelfde serviceniveau als de al bestaande Belastingdienstbalies. Het streven is om deze steunpunten nog in 2021 te openen.
De komende periode komen de eerste boekhoudhulpen beschikbaar voor doorontwikkeling met softwareontwikkelaars. Ook vindt de doorontwikkeling plaats van de automatische winstaangifte, op basis van de reeds afgesloten pilot in 2020. De iDEAL betaalfunctionaliteit voor de aangifte omzetbelasting en loonheffingen is na succesvolle pilots aan de markt beschikbaar gesteld. In 2020 hebben ongeveer 60.000 betalingen via iDEAL vanuit softwarepakketten plaatsgevonden.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingrecht algemeen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 23 maart