Er loopt een onderzoek naar de maatregelen en instrumenten om waterbesparing door huishoudens en bedrijven te bevorderen. Hierbij wordt ook gekeken naar de voor- en nadelen van aanpassing van de belasting op leidingwater. De Tweede Kamer wordt hierover in het najaar van 2022 geïnformeerd. Dat schrijft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Het lid Van Baarle (DENK) had Kamervragen gesteld over deze belasting.
Volgens Harbers klopt het dat de leidingwaterbelasting alleen voor kleinverbruikers een prikkel biedt om zuinig om te gaan met leidingwater. De prijselasticiteit van drinkwater voor huishoudens is laag. Dit betekent dat een prijsverhoging een klein effect heeft op de vraag. Bij bedrijven is de prijselasticiteit naar verwachting gemiddeld hoger. Dat betekent dat bedrijven over het algemeen sterker zullen reageren op een prijsstijging van water. Het verhogen van alleen het tarief van de leidingwaterbelasting leidt bij grootverbruikende bedrijven nu niet tot minder waterverbruik. Dat komt door het heffingsplafond. Wanneer het heffingsplafond verhoogd wordt, eventueel in combinatie met het verhogen van de tarieven, zal het grootverbruikende bedrijven wel aanzetten tot zuiniger drinkwatergebruik. Er is een jaarlijks heffingsplafond van 300 m
Wetsartikelen:
Wet belastingen op milieugrondslag 12
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Milieuheffingen
Regelgevende instantie: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Editie: 25 augustus