De Minister van Economische Zaken en Klimaat laat onderzoek doen naar de uiteenlopende definities van milieuschadelijke subsidies (fossil fuel subsidies). Dit antwoordt staatssecretaris Snel van Financiën op vragen van het Tweede Kamerlid Van Raan (PvdD) over de kosten van stimulering van fossiele brandstoffen. In rapporten van verschillende organisaties worden zeer uiteenlopende definities gebruikt voor de term milieuschadelijke subsidies. In het onderzoek zal de minister ook ingaan op de vraag of en in welke mate sprake is van milieuschadelijke belastingsubsidie bij de luchtvaart, scheepvaart en grootverbruikers.

Nederland is een van de koplopers binnen de OESO-landen wat milieubelastingen op fossiele brandstoffen betreft. Niet alle externe milieueffecten worden volledig beprijsd, aldus Snel. Zo kent Nederland een aantal vrijstellingen van accijns op grond van internationale verdragen die Nederland niet zo maar eenzijdig kan aanpassen. Het gaat specifiek om de accijnsvrijstelling motorbrandstoffen voor de internationale luchtvaart, uitgezonderd plezierluchtvaart en de accijnsvrijstelling motorbrandstoffen voor de internationale binnenvaart, uitgezonderd pleziervaart. Daarnaast kent Nederland in de energiebelasting verschillende vrijstellingen die ook in de ons omringende landen bestaan.

Snel gaat ook in op vragen over fiscaal gesubsidieerde vliegtickets en de youngtimer-regeling voor tweedehands auto’s. Snel komt binnenkort met een brief waarin hij antwoord geeft op de vraag om de youngtimer-regeling voor elektrische auto’s al van toepassing te laten zijn voor elektrische autos’die vijf jaar of ouder zijn.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Accijns en verbruiksbelastingen, Milieuheffingen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 15 mei

13

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen