De Belastingdienst werkt aan een verbetering van de digitale gegevensverwerking door het opzetten van een centraal punt voor aanlevering, verwerking en publicatie van ANBI-gegevens met een online portaal. De voorbereidende werkzaamheden hiervoor worden momenteel uitgevoerd. Dat antwoordt staatssecretaris Van Rij van Financiën op vragen van het Kamerlid Van Eijk (VVD) over het ANBI-besluit en het toezicht op ANBI’s.
De benodigde wetswijziging voor een centraal punt voor ANBI-gegevens wordt naar verwachting opgenomen in het wetsvoorstel Fiscale Verzamelwet 2026. Een online ANBI-aanvraagproces is inmiddels operationeel. Daarnaast is een online ANBI-loket opgezet dat ondersteuning biedt bij het aanvraagproces van de ANBI-status.
Met het nieuwe ANBI-besluit van 2 april 2024 (V-N Vandaag 2024/726) is invulling gegeven aan de wens om de verenigbaarheid van ‘impact investments’ met het bestedingscriterium te verduidelijken. Het besluit geeft voor nu geen aanleiding voor intensivering van de handhaving op naleving door ANBI’s. Daar waar een instelling in concrete gevallen duidelijkheid verlangt over een investering, ligt het voor de hand dat de instelling vooraf met de inspecteur afstemt door middel van vooroverleg.
Als de financiering van een project of activiteit ook zonder investering door de ANBI rond was gekomen, is dat een indicatie dat het doen van de investering niet een algemeen nuttige activiteit is.
Wetsartikelen:
Algemene wet inzake rijksbelastingen 5b
Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 24 mei
Informatiesoort: VN Vandaag