Rechtbank Den Haag oordeelt dat de laadbak met overkapping niet voldoet aan de inrichtingseisen voor een bestelauto, zodat de naheffing naar het personenautotarief terecht is. Het beroep is uitsluitend gegrond omdat de inspecteur stelt dat de boete tot 50% verminderd dient te worden.
X BV is vanaf 28 mei 2020 houder van een Toyota Combi J15TM, die op 18 juli 2019 door de RDW gekeurd als opleggertrekker. X BV betaalt voor de auto het MRB-tarief van een bestelauto. In 2023 wordt bij een controle geconstateerd dat de auto is voorzien van een laadbak met overkapping. Volgens de inspecteur voldoet de auto niet meer aan de inrichtingseisen voor een bestelauto. In geschil is de MRB-naheffingsaanslag over 18 maart 2022 tot en met 17 maart 2023, alsmede de 100% verzuimboete van € 2356.
Rechtbank Den Haag oordeelt dat de laadbak met overkapping niet voldoet aan de inrichtingseisen voor een bestelauto, zodat de naheffing terecht is. X BV is zelf verantwoordelijk voor de juistheid en tijdigheid van de MRB-betaling en stelt vergeefs dat zij eerst een waarschuwing had moeten krijgen. Het herstelbeleid geldt uitsluitend bij een minimaal gebrek en waarbij het karakter als bestelauto slechts in geringe mate is aangetast. Daarvan is hier geen sprake. Het beroep is uitsluitend gegrond omdat de inspecteur stelt dat de boete tot 50% verminderd dient te worden.
Wetsartikelen:
Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 37
Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 33
Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 24b
Instantie: Rechtbank Den Haag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Editie: 18 juni
Informatiesoort: VN Vandaag