Demissionair Minister de Jager en Staatssecretaris Weekers van Financiën hebben op Prinsjesdag het Fiscaal pakket 2013 naar de Tweede Kamer gestuurd. Het Fiscaal pakket bestaat uit zes wetsvoorstellen: het Belastingplan 2013, de Overige fiscale maatregelen 2013, het wetsvoorstel herziening fiscale behandeling woon-werkverkeer, het wetsvoorstel herziening fiscale behandeling eigen woning, het wetsvoorstel verhuurderheffing en het wetsvoorstel elektronische registratie notariële akten. Hieronder behandelen wij het Wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2013. Tenzij anders aangegeven is de inwerkingtredingsdatum 1 januari 2013. Abonnees van Vakstudie Nieuws ontvangen eind volgende week een Bijzonder nummer van het tijdschrift waarin de zes wetsvoorstellen van aantekeningen zijn voorzien.

Inkomstenbelasting

  • Ook inwoners van Nederland die niet in Nederland premieplichtig zijn, krijgen onder bepaalde voorwaarden het recht op uitbetaling van het premiedeel van de heffingskortingen.
  • Normeringen en begrenzingen uit het Witteveenkader kunnen vanaf 1 januari 2015 ook worden toegepast op beroepspensioenregelingen van IB-ondernemers. Het gaat om IB-ondernemers die deelnemen in bepaalde beroeps- of bedrijfstakpensioenregelingen. Fiscale faciliëring is voorbehouden aan ouderdomspensioen waarvoor de opbouw per jaar (bijvoorbeeld) niet meer bedraagt dan 2,15% van het pensioengevend inkomen (middelloonstelstel). De pensioenrichtleeftijd is overigens gekoppeld aan de levensverwachting. Uitgangspunt bij het bepalen van de omvang van de fiscale faciliëring vormt de winst uit onderneming (met enige correcties daarop) van het kalenderjaar drie jaar voorafgaande aan het jaar van pensioenopbouw. Een te hoge pensioengrondslag leidt tot een beperking in de aftrekbare pensioenpremies zonder dat dit de integrale belastingheffing over iedere uitkering beïnvloedt. Bij beroepspensioenregelingen waar IB-ondernemers verplicht aan deelnemen komen vanaf 1 januari 2015 ook de vrijwillig bedongen pensioenopbouw onder bepaalde voorwaarden voor fiscale faciliëring in aanmerking.

Loonbelasting

De regels over het corrigeren van gegevens in een onjuiste of onvolledige loonaangifte door de inhoudingsplichtige worden herzien.

Vennootschapsbelasting

  • Voor het kunnen aangaan van een fiscale eenheid dient een moedermaatschappij voortaan ten minste 95 % van de stemrechten in de dochtermaatschappij te bezitten.
  • De optionele groepsrentebox, die nooit in werking is getreden, wordt uit de Wet werken aan winst verwijderd.

Successiewet

De aanvullende vrijstelling van art. 33, onderdeel 6, onder b, SW 1956 is ook van toepassing indien niet een bedrag wordt geschonken ter zake van de verwerving van een eigen woning, maar een woning die bestemd is voor eigen bewoning door de begiftigde.

Omzetbelasting

  • Het besluit van 24 augustus 2004, Stb. 435 (V-N 2004/47.14) waarin in het BUA voor de fiets van de zaak in het woon-werkverkeer wordt gestroomlijnd met de vergelijkbare regeling in de loonbelasting, wordt nu bij wet goedgekeurd.
  • Het kabinet overweegt het wetsvoorstel aanpak constructies met betrekking tot (on)roerende zaken (30061) in te trekken.

Fiscaal bestuursrecht

  • Het overgangsrecht van de nieuwe regeling belastingrente die per 1 januari 2013 in werking treedt, wordt technisch aangepast zodat vanaf die datum op alle belastingaanslagen hetzelfde rentepercentage van toepassing is. Verder wordt het toepassingsbereik van het overgangsrecht uitgebreid.
  • Om de effectiviteit van de verzuimboete voor aangifteverzuimen bij aanslagbelastingen te vergroten, kan voortaan de verzuimboete eerder worden opgelegd dan de (ambtshalve) aanslag. Daarbij kan worden aangekondigd dat de verzuimboete wordt gematigd indien alsnog binnen een gestelde termijn aangifte wordt gedaan.
  • Instellingen met een ANBI-status moeten vanaf 1 januari 2014 gegevens op elektronische wijze via internet openbaar maken. Bij ministeriële regeling wordt uitgewerkt om welke gegevens het gaat.
  • Met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2012 kunnen woningcorporaties kwalificeren als ANBI. Hiertoe zal in de definitie van categorieën activiteiten die als algemeen nuttig worden beschouwd, ook volkshuisvesting worden opgenomen.
  • De bepaling dat een belastingplichtige in bepaalde situaties een burgerservicenummer (BSN) van een derde moet opgeven in het kader van werkzaamheden ten behoeve van de Belastingdienst, wordt verduidelijkt. Onder dergelijke werkzaamheden wordt ook het doen van aangifte verstaan.

Assurantiebelasting

Het overgangsrecht voor de verlaging van het tarief van de assurantiebelasting per 1 januari 2015 van 9,7% naar 9,5% wordt aangepast. Verzekeringsmaatschappijen kunnen per verzekering kiezen of zij het nieuwe tarief van toepassing willen laten zijn vanaf de eerstvolgende premievervaldatum of vanaf de eerstvolgende prolongatiedatum na 31 december 2014.

Autobelastingen

  • De heffing van BPM voor gebruikte motorrijtuigen wordt op enkele punten aangepast. Voor in een ander EU- of EER-land geregistreerde motorrijtuigen wordt het ook buiten de leasesfeer mogelijk om bij de heffing direct rekening te houden met de duur van het gebruik in Nederland.
  • In de MRB wordt de minimale schorsingstermijn waarbij geen MRB verschuldigd is voor personenauto's, bestelauto's en motorrijwielen verkort van drie maanden tot een maand.
  • De belasting zware motorrijtuigen wordt zodanig aangepast dat ook buitenlandse vrachtauto's kunnen worden betrokken in het toezicht via automatische nummerplaatherkenning.

Accijnzen

  • De jaarlijkse aanpassing van de accijnstarieven van tabaksproducten wordt voortaan gebaseerd op de gewogen gemiddelde kleinhandelsprijs over de periode van oktober tot en met september voorafgaand aan de datum van publicatie.
  • De periode waarin een fabrikant, importeur en groothandelaar nog tabaksproducten met ‘oude' accijnszegels mag verkopen wordt verruimd van een maand naar twee maanden.

Milieuheffingen

  • Er vindt een aanpassing plaats van de vrijstelling energiebelasting opwekking elektriciteit. Voortaan moet de maximale hoeveelheid aardgas per opgewekt kWh worden herrekend als de calorische waarde afwijkt van die van gas van standaard Groningen kwaliteit.
  • Er komt overgangsrecht voor de verpakkingenbelasting die per 1 januari 2013 wordt afgeschaft. De teruggaveregeling over producten die indirect zijn geëxporteerd, blijft tot 1 april 2013 van toepassing.

Toeslagen

  • Het instrument van de vergrijpboete kan voortaan ook worden ingezet bij de definitieve toekenning van de toeslag als het vergrijp wordt geconstateerd in de aanvraag- en voorschotfase van het toeslagenproces.
  • In geval van recidive bij toeslagenfraude wordt de recidivist voortaan geconfronteerd met een vergrijpboete van maximaal 150% van de ten onrechte uitbetaalde toeslag. Hierbij wil men werken met een streng incassobeleid.
  • De figuur van de uit de AWR bekende contactambtenaar wordt ook geïntroduceerd in de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir). Dit met het oog op afstemming in het strafrechtelijke traject tussen de Belastingdienst/Toeslagen en het Openbaar Ministerie.
  • In geval de belanghebbende niet reageert op een informatieverzoek van de inspecteur dat tot doel heeft het niet in Nederland belastbaar inkomen (ninbi) vast te stellen, kan de Belastingdienst/Toeslagen voortaan ambtshalve de hoogte van de tegemoetkoming bepalen.
  • In de Awir wordt een regeling opgenomen waardoor bij de bepaling van de draagkracht ook rekening wordt gehouden met het voordeel uit sparen en beleggen dat is begrepen in buitenlands vermogen.
  • Het toepassingsbereik van de hardheidsclausule wordt verbreed van de vermogenstoets voor de huurtoeslag naar die van de zorgtoeslag en het kindgebonden budget.
  • De verschillende vermogenstoetsen voor de toeslagen worden geharmoniseerd. Bij de vermogenstoetsen van zorgtoeslag en kindgebonden budget wordt voortaan geen rekening meer gehouden met de vrijstelling voor groene beleggingen.

Fiscale wijzigingen in verband met verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd

Er worden wijzigingen voorgesteld in fiscale wetgeving als gevolg van de verhoging van de AOW- en pensioenrichtleeftijd. Het gaat onder andere om de aanpassing van de uiterste ingangsdata voor pensioenen, levensloop, lijfrenten en vitaliteitsparen, de aanpassing van regels inzake variabilisering van pensioenuitkeringen, het aanpassen van het tijdstip waarop de FOR afneemt, het uiterste tijdstip waarop aanspraak kan worden gemaakt op de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek, de omzettingsregeling van stakingswinst in een lijfrente, de middelingsregeling, de oudertoeslag voor box 3, de ouderenkorting en de regeling inzake uitgaven voor specifieke zorgkosten.

Overige aanpassingen

De Wet op de kansspelen wordt gewijzigd omdat naar de mening van het kabinet het fiscale regime minder geschikt is voor de heffing en inning van de kanspelheffing.

Brondocument Belastingplan 2013

Brondocument Wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2013

 

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Dossiers: Prinsjesdag 2012

Editie: 18 september

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen