Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt in hoger beroep dat niet is uit te sluiten dat op 12 oktober 2017 – het tijdstip van registratie van de auto – in Nederland gebruikte gelijksoortige auto’s in de handel waren, die in de eerste twee maanden van 2015 hier voor het eerst op de weg zijn toegelaten en waarbij BPM is geheven naar het tarief van 2014.
X doet BPM-aangifte voor een BMW X5 xDrive 5.0i. De auto was oorspronkelijk afkomstig uit de VS, is later naar Duitsland geëxporteerd en daar in januari 2015 voor het eerst toegelaten tot de weg. Vanaf 12 oktober 2017 heeft de auto een Nederlands kenteken. In de aangifte wordt, conform de Duitse papieren, uitgegaan van een CO2-uitstoot van 357 gram per km. In geschil is of terecht € 23.332 BPM is voldaan en primair de hoogte van de CO2-uitstoot. X stelt dat de EU-typegoedkeuring een uitstoot kent van 224 gram per km. Volgens Rechtbank Gelderland is deze typegoedkeuring niet van toepassing, omdat de auto was bestemd voor de Amerikaanse markt. X stelt in hoger beroep dat het BPM-tarief van 2014 moet worden toegepast.
Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat niet is uit te sluiten dat op 12 oktober 2017 – het tijdstip van registratie – in Nederland gebruikte gelijksoortige auto’s in de handel waren, die in de eerste twee maanden van 2015 hier voor het eerst op de weg zijn toegelaten en waarbij BPM is geheven naar het tarief van 2014 (vgl. HR 1 mei 2020, 18/02168, V-N 2020/22.10). Het beroep van X is gegrond. De verschuldigde BPM wordt € 86 lager en X krijgt een proceskostenvergoeding van € 2666.
Wetsartikelen:
Uitvoeringsregeling belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 6a
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 16a
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 9
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Fiscaal bestuurs(proces)recht
Instantie: Hof Arnhem-Leeuwarden
Editie: 19 januari