Duitsland en Frankrijk willen met hun gezamenlijke positie onder meer bereiken dat het CCTB-voorstel zo snel mogelijk door de lidstaten wordt aangenomen. Voor het aannemen van dit CCTB-voorstel is unanimiteit vereist. Diverse landen, waaronder ook Nederland, staan sceptisch tegenover dit voorstel. Het kabinet en beide Kamers hebben de subsidiariteit en proportionaliteit van het voorstel negatief beoordeeld. De belangrijkste bezwaren zijn de inperking van de fiscale soevereiniteit, de twijfels van het kabinet of het voorstel effectief belastingontwijking bestrijdt, de toename van de complexiteit van de winstbelastingen in Nederland en de zeer forse uitvoeringsgevolgen voor de Belastingdienst. Verder zijn Duitsland en Frankrijk tegen het opnemen van specifieke belastingvoordelen, zoals het fiscaal stimuleren van speur- en ontwikkelingswerk, of een extra aftrekpost voor groei en investeringen. Nederland is een voorstander van het fiscaal stimuleren van speur- en ontwikkelingswerk.
Inhoudsopgave van deze editie
BPM-teruggaaf bij export is niet strijdig met EU-recht
Rechtbank Gelderland oordeelt dat de teruggaafregeling bij export noch de voorwaarde dat het verzoek om teruggaaf binnen dertien weken moet worden ingediend in strijd is met art. 110 VWEU. Bij uitvoer naar een andere EU-lidstaat kan niet met vrucht een beroep worden gedaan op dat artikel.
Fiscale vergroeningsbrief met de plannen voor 2019
Staatssecretaris Snel van Financiën heeft een fiscale vergroeningsbrief naar de Tweede Kamer gestuurd waarin hij zijn visie op fiscale vergroening uiteenzet. Hij gaat in op de voortgang van de maatregelen uit het regeerakkoord en hoe de verdere agenda er uit zal zien.
Vergrijpboete handelaar mobiele telefoons gematigd
Rechtbank Noord-Nederland verklaart het beroep van een handelaar in mobiele telefoons tegen de naheffingsaanslag omzetbelasting niet-ontvankelijk. Het beroep tegen de boetebeschikking is wel ontvankelijk. De vergrijpboete wordt gematigd vanwege onder andere overschrijding van de redelijke termijn.
Gerelateerde artikelen
EU-lidstaten schrappen dubbele belasting op rendement investering
De EU-ministers van Financiën zijn dinsdag akkoord gegaan met nieuwe belastingregels. Die gaan ervoor zorgen dat beleggers geen dubbele belasting meer hoeven te betalen over het rendement van hun grensoverschrijdende beleggingen in aandelen en obligaties.
Nota naar aanleiding van het verslag wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen
Minister Heinen van Financiën stuurt de nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen naar de Eerste Kamer. Dit wetsvoorstel voorziet in een verbod op contante betalingen voor goederen in en vanuit Nederland vanaf € 3000.
Europese Rekenkamer ziet taak voor commissie om belastingontwijking strenger aan te pakken
Ondanks de beperkte bevoegdheden van de Europese Commissie op het gebied van de directe belastingen, vindt de Europese Rekenkamer (ERK) dat de commissie meer moet doen om belastingontwijking door bedrijven tegen te gaan. De rekenkamer denkt onder meer aan de ontwikkeling van specifieke richtsnoeren voor de EU-landen zodat deze één front kunnen vormen tegen schadelijke belastingpraktijken. Ook moet de commissie ervoor zorgen dat er snel een gemeenschappelijk systeem voor prestatiemonitoring wordt ingevoerd. Dat is de conclusie van een verslag van de ERK die onderzocht hoe drie EU-richtlijnen in de periode 2019-2023 zijn toegepast in Ierland, Cyprus, Luxemburg, Malta en Nederland.
Zuiveringsheffing waterschappen discrimineert volgens A-G tweepersoonshuishoudens
Advocaat-generaal Wattel is van mening dat het systeem van zuiveringsheffing wel degelijk een niet te rechtvaardigen discriminatie van tweepersoonshuishoudens met zich meebrengt. Gelet op het geringe financiële belang (circa € 58 per jaar) ziet de A-G echter geen reden voor de rechter om in te grijpen.
Europese rekenkamer: EU loopt € 100 miljard mis door belastingontwijking
Landen in de Europese Unie lopen jaarlijks meer dan € 100 miljard aan inkomsten mis door belastingontwijking door bedrijven. De maatregelen hiertegen uit Brussel zijn niet waterdicht omdat lidstaten ze verschillend interpreteren. Dat concludeert de Europese Rekenkamer in een nieuw rapport. Hoeveel belastinginkomsten Nederland misloopt, vermeldt het rapport niet.
Het arrest X BV: van een koerswijziging geen sprake
Met veel interesse heb ik de recente Uitvergroot ‘HvJ EU gaat (wederom) stilzwijgend om: over ‘economische logica’ en kunstmatigheid’ van Wisman gelezen, waarin zij de zaak X BV (ECLI:EU:C:2024:822, V-N 2024/47.10) analyseert. In dat arrest oordeelt het Hof van Justitie EU (HvJ EU), kortweg, dat art. 10a lid 1 aanhef en letter c Wet VPB 1969 niet in strijd komt met het Unierecht. Wisman trekt een aantal conclusies, onder meer in relatie tot de zaak Lexel (ECLI:EU:C:2021:34, V-N 2021/6.8). Graag reageer ik op die conclusies, omdat ik meen dat van een koerswijziging geen sprake is (geweest).