Hof 's-Gravenhage oordeelt in hoger beroep dat door de constructie een dichte laadruimte is ontstaan en dat de kap niet louter dient ter bescherming van de lading of de laadbak.

De heer X is houder van een pick-up met dubbele cabine en laadruimte. De laadruimte is door X voorzien van een harde kunststoffen kap. De kap wordt bevestigd met vier vleugelmoeren en is qua hoogte ongeveer gelijk aan die van de dubbele cabine. Bij een controle wordt geconstateerd dat de hoogte van de laadruimte aldus slechts 109 cm is en niet voldoet aan het minimum van 130 cm. In geschil is de naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting en de 100% verzuimboete van € 3.330. Rechtbank 's-Gravenhage handhaaft de aanslag en de boete. X gaat in hoger beroep.

Hof 's-Gravenhage oordeelt dat door de constructie een dichte laadruimte is ontstaan en dat de kap niet louter dient ter bescherming van de lading of de laadbak. Het maakt niet uit dat de kap betrekkelijk eenvoudig verwijderbaar is. X stelt vergeefs dat navraag was gedaan bij de dealer, de ANWB en de RDW. De aangewezen instantie is namelijk de Belastingdienst. Er is daarom geen sprake van afwezigheid van alle schuld. Voorts is de boete passend en geboden. Het beroep van X is ongegrond.

[Bron Uitspraak]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Bronbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

Instantie: Hof 's-Gravenhage

Editie: 16 augustus

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen