Hof Amsterdam oordeelt dat de koerslijst van XRAY niet in een correctie wegens het schadeverleden voorziet en daarnaast toont X niet de (lagere) werkelijke handelswaarde van de auto aan.
X doet BPM-aangifte voor een Mercedes-Benz GLE-Klasse Coupé 400 4Matic met schade. Bij controle door Domeinen wordt echter geconstateerd dat de auto geen schade heeft. De inspecteur is bij het opleggen van de naheffing uitgegaan van de koerslijst van XRAY, omdat die koerslijst op dat moment voor X het gunstigste resultaat opleverde. In geschil is de aanslag van € 10.472. Rechtbank Noord-Holland stelt de inspecteur in het gelijk. X stelt in hoger beroep dat van de handelsinkoopwaarde € 4000 moet worden afgetrokken vanwege het schadeverleden.
Hof Amsterdam oordeelt dat de koerslijst van XRAY niet in een dergelijke correctie voorziet (vgl. Hoge Raad 2 februari 2024, 22/00653, V-N 2024/7.11). Daarnaast toont X niet de (lagere) werkelijke handelswaarde van de auto aan. De historische nieuwprijs wordt vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot van de onderhavige auto en niet van de CO2-uitstoot van de binnenlandse auto zoals vermeld in de koerslijst. De inspecteur stelt vergeefs dat een hogere historische nieuwprijs tot een hogere handelsinkoopwaarde leidt. Uitgaande van een historische nieuwprijs van € 128.281 en een handelsinkoopwaarde van € 76.195 is de verschuldigde BPM € 19.721 De aanslag wordt daarom verlaagd tot € 9893. Voor het bezwaar, het beroep en het hoger beroep krijgt X een proceskostenvergoeding van € 4558.
Wetsartikelen:
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 10
Instantie: Hof Amsterdam
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Editie: 16 mei
Informatiesoort: VN Vandaag