Belanghebbende, X, maakt bezwaar tegen een beslissing van de Belastingdienst/Toeslagen. De Belastingdienst honoreert na ongeveer een jaar tijd het bezwaarschrift, maar doordat het bezwaarschrift niet goed wordt verwerkt, start de ontvanger de invordering van de toeslag weer op met als gevolg verrekeningen, betalingsherinneringen, aanmaningen en dwangbevelen. Wanneer telefoongesprekken en brieven geen zin blijken te hebben, dient X een klacht over de gang van zaken in bij de Nationale ombudsman.
De Nationale ombudsman honoreert de klacht van X over de behandelingsduur van het bezwaar en de onterechte invorderingsmaatregelen. De Belastingdienst heeft niet adequaat opgetreden toen duidelijk werd dat het fout was gegaan. De ombudsman is van oordeel dat de Belastingdienst/Toeslagen heeft gehandeld in strijd met het vereiste van goede organisatie. Met instemming neemt de ombudsman er kennis van dat de directeur van de Belastingdienst/Toeslagen X voor een persoonlijk gesprek heeft uitgenodigd waarin hij voor het gebeurde zijn verontschuldigingen zal aanbieden en nog eens zal toelichten wat er bij de behandeling van het bezwaarschrift verkeerd is gegaan.
Wetsartikelen:
Algemene wet bestuursrecht 7:10
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Bronbelasting
Instantie: Nationale ombudsman
Editie: 25 februari