Uit onderzoek van CE Delft blijkt dat voor taxibedrijven die elektrisch rijden de milieu-investeringsaftrek (MIA) vaak niet doorslaggevend is in de investeringsbeslissing. Het kabinet wil dan ook bezien of stimulering van uitstootvrije personenautotaxi’s efficiënter kan worden vormgegeven. Dat schrijft staatssecretaris Van Rij van Financiën aan de Tweede Kamer.

Uit het onderzoek volgt dat de MIA in 2020 de uitstootvrije taxibussen op Total Cost of Ownership (TCO) competitiever maakt ten opzichte van de fossiele alternatieven. De regeling blijkt daarmee doeltreffend te zijn. De aanbevelingen om de effectiviteit van de MIA voor uitstootvrije personenautotaxi’s en taxibussen te vergroten zijn grotendeels overgenomen. In 2022 wordt de gehele MIA over de periode 2017-2021 geëvalueerd.

Wetsartikelen:

Wet inkomstenbelasting 2001 3.42a

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Inkomstenbelasting

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 8 juni

8

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen