In de praktijk doen zich knelpunten voor bij de import van gebruikte schadevoertuigen (parallelimport) in relatie tot de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM). De Staatssecretaris van Financiën heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd waarin hij een oplossingsrichting voor de knelpunten uitwerkt.

In de praktijk doen zich knelpunten voor bij de import van gebruikte schadevoertuigen (parallelimport) in relatie tot de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM). De Staatssecretaris van Financiën heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd waarin hij een oplossingsrichting voor de knelpunten uitwerkt. Voor dit moment acht hij het niet opportuun om fundamenteel in te grijpen in de opzet van de BPM. Volgens hem biedt dit geen oplossing voor de korte termijn en heeft een dergelijk ingrijpen risico’s voor de hele autobranche.

De oplossingsrichting die de bewindsman voor ogen heeft, heeft tot doel het fiscale toezicht op de waardebepaling van importvoertuigen beter te positioneren en te versterken. In het nieuwe toezichtmodel vindt altijd een fysieke controle plaats van het voertuig. Dat gebeurt op het moment dat het voertuig voor de identificatie wordt getoond op het RDW-keuringsstation. Het uitvoeren van een fysieke controle leidt naar verwachting tot een positief gedragseffect op de naleving van de BPM-regels door importeurs. De staatssecretaris wil een snel importproces waar het kan en een verscherpt toezicht waar het nodig is.

De staatssecretaris streeft ernaar het nieuwe toezichtmodel zo spoedig mogelijk te implementeren. Bij een positieve uitvoeringstoets zal hij een wetsvoorstel daartoe bij de Tweede Kamer indienen.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 5 december

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen