Staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu voelt er niets voor om de MRB-vrijstelling voor oldtimers nu opnieuw ter discussie te stellen. Dat heeft hij geantwoord op Kamervragen van het lid Van Gent (GL) over het bericht dat vervuiling door oldtimers toeneemt. Volgens de staatssecretaris is het aan het volgende kabinet om eventueel een andere afweging te maken.

De MRB-vrijstelling voor oldtimers is per 1 januari 2012 aangepast ingevolge het amendement Van Vliet (Kamerstukken II 2011/12, 33007, nr. 10, V-N 2011/61.9). Hiermee is enerzijds de eerder bij het amendement Cramer voorziene bevriezing van de vrijstelling per 31 december 2011 ongedaan gemaakt, maar is anderzijds vanaf 1 januari 2012 de leeftijdsgrens voor de vrijstelling verhoogd van 25 naar 30 jaar. Voor auto's en motoren uit de periode 1987 t/m 1990 voorziet de regeling in een geleidelijke ingroei in de vrijstelling, waarbij het tijdstip van eerste ingebruikneming bepalend is. Voor nieuwe gevallen, dus voor auto's en motoren die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren, geldt de vrijstelling bovendien niet langer voor een eventuele brandstoftoeslag. Voor dieselauto's vanaf bouwjaar 1987 zal dus geen volledige vrijstelling meer worden verleend.

[Brondocument]


 

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Editie: 23 oktober

0

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen