De Staatssecretaris van Financiën heeft de Nota naar aanleiding van het verslag inzake de Wet elektronische registratie notariële akten naar de Tweede Kamer gestuurd. Het gaat hierbij ondermeer om wijziging van de Registratiewet 1970.

Het wetsvoorstel heeft betrekking op de verhouding tussen de Belastingdienst en de notaris en niet op de verhouding tussen de beroepsgenoten onderling. Doel van het wetsvoorstel is de aktenregistratie in elektronische vorm mogelijk te maken. De staatssecretaris deelt mee dat de ontwikkeling van het digitale registratiesysteem systeem volgens planning verloopt en in juli 2013 zal worden opgeleverd aan de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). Notariskantoren worden in het najaar van 2013 en in de eerst maanden van 2014 aangesloten op het registratiesysteem. Het systeem wordt specifiek ontwikkeld voor de KNB en zal door de KNB worden beheerd. De gegevens in het systeem over akten zijn uitsluitend toegankelijk voor het betrokken notariskantoor en voor de Belastingdienst. De KNB heeft uitsluitend inzage in managementinformatie.

Brondocument

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen, Belastingen van rechtsverkeer

Dossiers: Prinsjesdag 2012

Editie: 26 oktober

0

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen