Het systeem van betalen naar gebruik levert een bijdrage aan twee doelstellingen die in het Coalitieakkoord zijn opgenomen: het op peil houden van de belastingkomsten in het autodomein en CO2-reductie in de mobiliteit. Het kabinet kiest voor een systeem zonder differentiatie naar tijd en plaats in het kilometertarief. Dit betekent dat het niet uitmaakt waar en wanneer de kilometers gereden zijn. Voor het heffen van de belasting hoeft alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. Met de hervorming komen de dan bestaande toltrajecten te vervallen. Bij de verdere uitwerking moeten nog een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt. Bijvoorbeeld of de provinciale opcenten onderdeel gaan uitmaken van de hervorming, hoe wordt het aantal gereden kilometers geregistreerd en blijft de huidige differentiatie in de tarieven naar gewicht, brandstofsoort en milieukenmerken behouden. Doel is om uiterlijk medio 2023 een internetconsultatie te starten van de conceptwetgeving.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 5 juli