In de eerste helft van 2018 zijn er ongeveer 210 klachten binnengekomen over de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon. In heel 2017 waren dit er ongeveer 70. Dat meldt staatssecretaris Snel van Financiën aan de Tweede Kamer. Aanleiding zijn Kamervragen van de leden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA).
De staatssecretaris noemt een aantal oorzaken waardoor de bereikbaarheid van de Belastingdienst in de afgelopen maanden minder goed is geweest. De capaciteit van de Belastingtelefoon is scherp ingepland. Er is al rekening gehouden met een extra daling van het aantal telefoontjes door onder andere verbetering van de website. De capaciteit om het aantal binnenkomende telefoontjes af te handelen bleek de afgelopen maanden niet voldoende.
Er komt bij de Belastingdienst tijdelijk extra capaciteit beschikbaar (onder andere bij de Belastingtelefoon). Het betreft 160 fte voor verbetering van de bereikbaarheid en 50 fte voor het verbeteren van de kwaliteit van beantwoording van de wet- en regelgevingsvragen.