Advocaat-generaal Richard de la Tour concludeert dat de verkoop van fastfood een restaurantdienst vormt. Van belang daarbij is dat de spijzen worden bereid in fastfoodrestaurants en ter plaatse worden genuttigd.

J.K. is franchisenemer in een keten fastfoodrestaurants, McDonald’s Polska sp. z o.o., en verkoopt maaltijden en bereide spijzen. De producten kunnen ter plaatse worden geconsumeerd of door de koper worden meegenomen. Verkoop vindt plaats ‘in-store’, via een ‘drive-in’ of ‘walk-through’ of in een ‘food court’. Volgens de Poolse Belastingdienst is op de diensten die J.K. verleent het BTW-tarief van 8%, dat geldt voor ‘eet- en drinkgelegenheden’, van toepassing en niet het BTW-tarief van 5%, dat geldt voor de levering van ‘bereide spijzen’. De Poolse rechter stelt prejudiciële vragen in deze zaak.

Advocaat-generaal Richard de la Tour concludeert dat de verkoop van spijzen door J.K., een McDonald’s franchisenemer, een restaurantdienst vormt. Van belang daarbij is dat de spijzen worden bereid in fastfoodrestaurants. J.K. biedt de klant daarbij een inrichting om de maaltijden ter plaatse te gebruiken. Wanneer de klant besluit om de producten van het fastfoodrestaurant mee te nemen en niet ter plaatse te nuttigen, vormt de dienst niet een restaurantdienst maar een levering van levensmiddelen. Op deze dienst kan het verlaagde BTW-tarief worden toegepast. Dit tarief kan identiek zijn aan het tarief dat geldt voor de restaurantdienst.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Europees belastingrecht, Omzetbelasting

Instantie: Hof van Justitie van de Europese Unie (Advocaat-Generaal)

Editie: 16 november

9

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen