De Europese Commissie heeft nieuwe regels voorgesteld om te garanderen dat onlinebedrijven in de EU op een eerlijke en groeivriendelijke manier worden belast.

Digitale spelers zoals sociale media, deelplatforms en aanbieders van onlinecontent leveren een bijdrage aan de economische groei in de EU, maar de huidige belastingregels zijn nooit ontworpen voor bedrijven die wereldwijd en online opereren, maar in veel landen hooguit een kleine vestiging hebben, of zelfs helemaal geen.

De huidige belastingregels gelden niet voor winsten uit lucratieve activiteiten zoals de verkoop van door gebruikers gegenereerde data en content. EU-landen zoeken nu elk apart naar snelle oplossingen om digitale activiteiten te belasten. Een gecoördineerde aanpak is volgens de Commissie de enige manier om ervoor te zorgen dat de digitale economie op een eerlijke, groeivriendelijke en duurzame manier wordt belast.

De twee afzonderlijke wetgevingsvoorstellen die tot een eerlijkere belastingheffing van digitale activiteiten in de EU moeten leiden, zijn:

  • Een langetermijnoplossing waarbij de vennootschapsbelastingregels worden hervormd zodat winsten worden geregistreerd en belast daar waar sprake is van een aanzienlijke interactie tussen bedrijf en gebruiker via digitale kanalen;

  • Een tijdelijke oplossing, vooral voor de belangrijkste digitale activiteiten die momenteel helemaal niet worden belast in de EU.

De wetgevingsvoorstellen zullen ter goedkeuring aan de Raad en voor advies aan het Europees Parlement worden voorgelegd.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Europees belastingrecht, Internationaal belastingrecht

Regelgevende instantie: Europese Unie

Editie: 23 maart

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen