In de MKBA zijn alle effecten van de varianten van BNG waar mogelijk in monetaire termen gewaardeerd en uitgedrukt in euro’s. Door het waarderen van de welvaartseffecten kunnen alle varianten op consistente wijze met elkaar worden vergeleken. In de MKBA zijn verder de effecten van de varianten afgezet tegen een referentiesituatie waarin geen BNG wordt ingevoerd en waarin per 2026 de fiscale stimulering van elektrische voertuigen eindigt.
De invoeringskosten van BNG betreffen de investeringen in de opzet van het heffingssysteem en de benodigde organisatie en de kosten van de boordapparatuur. Uit het rapport van KPMG, dat op 17 december 2020 naar de Kamer is gestuurd, blijkt dat er wordt uitgegaan van lagere invoerings- en uitvoeringskosten. Lagere invoerings- en uitvoeringskosten zouden in de MKBA hebben geleid tot lagere maatschappelijke kosten en een verbeterde uitkomst.
Indien corona langdurige en structurele effecten heeft op de mobiliteit in Nederland, worden ook de effecten, kosten en baten van BNG mogelijk anders dan in het rapport is geschetst.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen, Milieuheffingen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 21 december