Volgens de staatssecretaris zet het wetsvoorstel de eerste stappen tot en met 2020. Het gaat dan om efficiënter sturen op klimaatwinst en intensiever sturen op luchtkwaliteit, het robuuster maken van belastinginkomsten en het vereenvoudigen van autobelastingen. Ook na de periode die de Autobrief II beslaat, zijn verdere stappen noodzakelijk. Met dit wetsvoorstel richt het kabinet de fiscale stimulering op emissieloos rijden. Het kabinet heeft de ambitie de BPM op termijn volledig af te bouwen. Een verantwoorde afbouw kan echter niet in vier jaar plaatsvinden. Verder is een van de doelstellingen van het wetsvoorstel het wegnemen van marktverstorende effecten. De besluitvorming over dit wetsvoorstel staat volgens de staatssecretaris los van de invoering van een nieuwe meetmethode op grond van Europese wet- en regelgeving. De staatssecretaris zal de fiscale implementatie van de nieuwe meetmethode voortvarend ter hand nemen. In september 2016 brengt hij de Tweede Kamer op de hoogte van de vorderingen.
Informatiesoort: VN Vandaag
Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen
Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën
Editie: 6 juni