TNO heeft haar rapport gepresenteerd met de resultaten naar aanleiding van de conversie van de oude CO2 emissie bepalingsmethode NEDC naar de nieuwe methode WLTP.

Door onvoldoende beschikbare gegevens is het beeld niet volledig representatief. Men verwacht in mei 2019 in fase 3 een beter beeld te kunnen presenteren.

Sinds 1 september 2018 moeten alle nieuwe auto’s zijn getest volgens de WLTP methode. Alleen NEDC-auto’s die zijn aangemeld voor de restantvoorraadregeling mogen nog worden verkocht. De CO2 uitstoot valt volgens de nieuwe WLTP methode hoger uit. Dit heeft in principe gevolgen voor de hoogte van de BPM. Het kabinet streeft ernaar om de opbrengsten uit de BPM niet te laten stijgen door de nieuwe methode. De BPM tarieftabel zal op zijn vroegst pas per 1 januari 2020 worden aangepast naar de WLTP testresultaten.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 23 oktober

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen